English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: چهارشنبه ٣٠ مرداد ١٣٩٨
-->


  •   چاپ        ارسال به دوست

    بشقاب غذای خود را طراحی کنید

    بشقاب غذای خود را طراحی کنید

    بشقاب غذایی سالم، تصویری از یک بشقاب غذایی است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی هاروارد منتشر گردید و درواقع، نمایی آشناتر از همان هرم راهنمای غذایی است. در هرم راهنمای غذایی، کلیه مواد غذایی به ۶ گروه غذایی شامل: نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، گوشت و جانشین های آن، شیر و لبنیات و در نهایت روغن ها و شیرینی ها تقسیم بندی می شوند.

    بشقاب غذایی سالم بر پایه همان توصیه های هرم راهنمایی غذایی و با حفظ اصول تعادل، تناسب و تنوع برای گروه های غذایی مختلف تقسیم بندی می شود. یک وعده غذایی سالم با سبزیجات و میوه‌های بیشتر و سهم کمتر پروتئین و غلات آغاز می‌شود. درباره این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید اجزاء بشقاب غذایی خود را به‌گونه‌ای تنظیم نمائید که بدون دریافت مقدار زیاد کالری، بیشتر نیازهای شما تأمین شود؟

    مصرف لبنیات را فراموش نکنید. آنها را بعنوان نوشیدنی همراه غذا مصرف کنید. این محصولات لبنی بدون چربی یا کم‌چرب را به بشقابتان اضافه کنید. نیمی از بشقاب خود را از سبزیجات و میوه‌ها که مملو ازمواد مغذی هستند؛ پر کنید. این مواد غذایی می‌توانند به ارتقای سلامت کمک کنند.

    سبزیجات قرمز، نارنجی و سبز تیره به ترتیب مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین و بروکلی انتخاب هایی کاملا مناسب هستند. غذاهای پروتئینی از جمله گوشت قرمز بدون چربی، مرغ یا بوقلمون، حبوبات یا سویا از جمله گزینه های برتر می باشند. دو بار در هفته پروتئین بشقاب خود را از غذاهای دریایی تأمین نمائید.

    دریافت حداقل نیمی از غلات مصرفی، به ‌صورت غلات سبوس‌دار را هدف قرار دهید. بر روی برچسب غذاها به دنبال عبارت ۱۰۰% غلات کامل یا ۱۰۰% گندم کامل بگردید. اگر شیر نمی‌نوشید، شیر سویا را به ‌عنوان نوشیدنی امتحان کنید یا ماست بدون چربی یا کم‌چربی را در وعده غذایی خود قرار دهید.

    مصرف سس‌ها، به انتخاب‌های غذایی، چربی و کالری اضافه می‌کنند. برای مثال بروکلی بخارپز شده خوب است اما از پوشاندن روی آن با سس پنیر اجتناب و گزینه‌های دیگر مثل لیموی تازه را امتحان کنید.

    دسرهای شیرین طبیعی، یعنی میوه‌ها را انتخاب فرمائید. از کوکتل‌های تهیه‌شده از میوه‌ها یا دسرهای میوه‌ای که با ماست آماده‌ شده است بهره مند شوید. دسرهای گرمی مانند سیب پخته‌ و پوشیده شده با دارچین میل فرمائید.

     

    منبع : شبکه سلامت 

    http://salamattv.ir/portal/ViewPage/2000


    ١٣:١٣ - شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٨    /    شماره : ٢٥٧٦٨    /    تعداد نمایش : ٢٢