English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: چهارشنبه ٢٩ آبان ١٣٩٨
-->

 

        كتابخانه مركز آموزشي درماني امام خميني (ره) اروميه با زیر بنای مفید 330 متر مربع در طيقه همكف ساختمان آمفي تئاتر اين مركز واقع شده است و شامل كتب مرجع انگليسي و فارسي، كتاب هاي درسي گروه هاي باليني ارتوپدي، داخلي، طب اورژانس، بيهوشي، چشم و ENT، جراحی ، داخلی اعصاب ، جراحی اعصاب راديولوژي، پاتولوژي و تعدادي از كتب رشته پرستاري و علوم پايه (بيوشيمي، بهداشت و ...) مي باشد
این کتابخانه دارای بخش امانت، مخزن کتاب، ، بخش مرجع و نشریات است. مجموعه کتابخانه دارای امکانات مناسب گرمایشی و سرمایشی بوده ودر سال 94 با افزایش و انتقال حجم زیادی از مجموعه کتب کتابخانه مرکزی سابق دانشگاه بهینه سازی شده است. ودر مهر ماه سال 97 سالن مطالعه به ساختمان جدید با گنجایش 140 نفر منتقل گردیده است کتابخانه بیمارستان امام خمینی از نرم افزار جامع کتابخانه آذرسا  بهره میبرد، جستجو و اطلاع رسانی منابع از طریق اینترنت و سایت دانشگاه و نیزلینک بانکهاو پایگاههای اطلاعاتی تخصصی پزشکی امکان پذیر است. کتابخانه دیجیتال دانشگاه پایگاهی است که از طریق آن واز لینک صفحه اول سایت دانشگاه میتوان به مجموعه ای ازمقالات، کتب، پایاننامه ها و سایر منابع موجود در آن دسترسی یافت. سیستم کتابخانه بمنظور تحقق فلسفه استفاده حداکثری از منابع ،تشویق و افزایش انگیزه کتابخوانی بصورت قفسه باز بوده و دانشجویان و مراجعین علاوه بر راهنمایی کتابداران و استفاده از نرم افزار کتابخانه برای جستجوی منابع بصورت مراجعه مستقیم به مخزن نیز میتوانند منابع مورد نظر خود را انتخاب نمایند.


بخش های مختلف کتابخانه

بخش سفارشات:
این بخش وظیفه تأمین کلیه منابع چاپی و الکترونیکی شامل کتاب, مجله، و پایگاههای اطلاعاتی را به عهده دارد که پس از دریافت درخواستهای اعضا محترم هیئت علمی و سایر مراجعه کنندگان لیستها با مجموعه کتابخانه تطبیق داده می شود و اقدام به خرید میشود.
نیاز سنجی در خصوص منابع مورد نیاز اعضای هیات علمی ، دانشجویان
تهیه و تامین منابع فارسی و لاتین مورد نیاز کتابخانه اعم از کتاب، نشریه، و سایر منابع با کمک متخصصان موضوعی (نماینده های گروه های آموزشی)
فعالیتهای این بخش:
1. تهیه و تامین  نیازهای علمی  مراجعان به کتابخانه
2. نیاز سنجی در خصوص منابع مورد نیاز اعضای هیات علمی ، دانشجویان
3. ثبت منابع دریافتی به کتابخانه و انجام امور مربوط به آن
4. انجام کلیه امور مربوط به منابع اهدایی اعم از دریافت از مراکز و اهدا به مراکز مورد نیاز پس از شناسایی و بررسی های مربوطه
5. کلیه پیگیریها مربوط به دسترسی یا عدم دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی مورد استفاده در دانشگاه
6. امور مربوط به خروج اموال کتاب های وجین و مفقودی

2-بخش خدمات فنی و آماده سازی:
پس از خرید کتابها، برای این که بتوان آنها را قابل جستجو و امانت برای کاربران نمود، نیاز به انجام فرایندهایی می باشد. این فرایندها که شامل فهرست نویسی و آماده سازی می شود در بخش خدمات فنی منابع انجام می گیرد.
فعالیت های این بخش:
1. فهرستنویسی کتاب
2. رده بندی کتابها
3. مستندسازی موضوعات
4. ورود اطلاعات کتابشناسی در سیستم آذرخش
5. آماده سازی فنی شامل تهیه برچسبهای بارکد و عطف
6. آماده سازی نهایی جهت ارسال کتابها به بخشهای امانت و مرجع

3- بخش مرجع
     یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش های یک کتابخانه اعم از سنتی یا مجازی بحش مرجع می باشد. هدف از تشکیل این بخش در سیستم کتابخانه ای پاسخگوی به سؤالات و پرسشهای مراجعه کنندگان در سریعترین زمان ممکن می باشد کتابدار مرجع تقریباً علاوه بر پاسخگویی به هر موضوع قابل تصور در انجام طرحهای تحقیقاتی کمک می کند استفاده از ابزارهای پیچیده کتاب شناسی را توضیح می دهد در بسیاری از پایگاههای اطلاعاتی به صورت رایانه ای جستجو کرده و جستجوی اطلاعات درون خطی را رهبری می کند آموزشهای رسمی و غیر رسمی استفاده از خدمات کتابخانه ای را نیز انجام می دهد. برخی از درخواستهای مراجعه کنندگان با استفاده از اطلاعات ساده و واقعی پاسخ داده می شوند و پاسخ به بسیاری از سؤالات به ساعتها یا حتی روزها بررسی نیاز دارد. اولین و مهم ترین وظیفه کاربر برای رسیدن به پاسخ سؤالات خود شناسایی و مکان یابی منابع مورد نیاز است برای بسیاری از انواع موارد ابزارهای کتاب شناختی موجود بسیار پیچیده یا حتی ناقص هستند و احتمالاً کاربر برای یافتن مواد مورد نیاز خود به کمک کتابدار احتیاج دارد تشریح استفاده از ابزار مذبور با کمک کتابداران امکان پذیر است کتابدارباید مطمئن گردد که تمامی منابع اطلاعاتی مناسب را به خواننده معرفی کرده است. ابداع خدمات رایانه ای برای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی ماشین خوان ابعاد جدیدی در خدمات مرجع و اطلاعات داده است.
انواع منابع مرجع عبارتند از:
دایره المعارف ها، لغت نامه یا فرهنگ ها، کتابشناسی ها، پایاننامه ها
فعالیتهای بخش مرجع:

1. آموزش استفاده كننده در جهت چگونگي استفاده از منابع مرجع
2. كمك به محققين در يافتن"منابع و ماخذ" جهت انجام پژوهش مورد نظر
3. همراهی و کمک به محققین درانجام جستجوی رایانه ای وموضوعی و نحوه دستيابي به منابع و پايگاههاي اطلاعاتي
4. راهنمایی و مشاوره مرجع به صورت حضوری و تلفنی
5. شناسائي و روز آمد سا زي كتابهاي مورد نياز بخش مرجع كتابخانه با همكاري بخش سفارشات

4- بخش امانت:
رشد و بالندگی هر کتابخانه به ارائه خدمات مستمر، مناسب و روزآمد بستگی دارد، بنابراین جایگاه هر کتابخانه را کمیت و کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن به جامعه استفاده کننده ، مشخص می سازد.
بخش امانت کتاب با موجودی بیش ازده هزار نسخه کتاب فارسی و لاتین، به اعضا ارائه خدمات دارد. مخزن کتاب بصورت قفسه باز می باشد و مراجعه کننده می تواند آزادانه به منابع دسترسی داشته باشد· نحوه چیدمان کتابها در قفسه ها بصورت موضوعی و براساس رده بندی NLM  و LC می باشد.

مجموعه وظایف و فعالیتهایی که در بخش امانت انجام می شود به شرح زیر می باشد:
1. امانت و بازگشت کتاب
2. عضویت و تسویه حساب
3. اصلاح اطلاعات اعضا
4. نیاز سنجی و تهیه منابع مورد نیاز مراجعان
5. آموزش مراجعان
6. راهنمایی مراجعان در جستجوی رایانه ای و کمک در بازیابی کتاب
7. چیدن و مرتب نمودن کتابهای بازگشتی در قفسه ها
8. شناسایی کتابها دارای اشکال و رفع آن
9. جداسازی کتابهای مخدوش و ثبت در سیستم جهت ارسال یه صحافی
10. وجین
11. شلف خوانی و کنترل موجودی به صورت دوره ای
12. پیگیری کتابهای دارای تاخیر رزرو شده

 

5- سالن مطالعه:


هم اکنون کتابخانه دارای دو سالن مطالعه مجزای خواهران و براداران می باشد . ظرفیت سالن مطالعه خواهران 65 نفر و برادران 63 نفر و سالن مطالعه هیئت علمی 12 نفر در کل 140 نفر می باشد

 

ساعات کار کتابخانه
مخزن کتابخانه همه روزه به غیر از روزهای تعطیل و جمعه  از ساعت 8 صبح تا ساعت 8 عصر
سالن مطالعه همه روزه از ساعت  8 صبح تا ساعت دوازده شب: شماره تماس سالن مطالعه داخلی 4296 می باشد.

ایمیل کتابخانه: imam.library@umsu.ac.ir

آدرس پستی : ارومیه بلوار آیت ا... مدرس خیابان ارشاد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ارومیه

تلفن 04433469931

فاکس 04433469935

کدپستی  57157-81351

تسویه حساب:
هرنوع تغییر در وضعیت آموزشی دانشجو از قبیل انتقال، انصراف از تحصیل، جابجایی،مهمان و نظایر آن منوط به ارائه برگ تسویه حساب از کتابخانه است.
سایر امانت گیرندگان اعم از اعضای هیئت علمی،کارکنان و...که منتقل ، بازنشسته ویا باز خرید می شوند یا از ماموریتهای درازمدت و فرصت مطالعاتی استفاده می کنند ملزم به دریافت تسویه حساب از کتابخانه هستند.
دانشجویانی که ملزم به ارائه پایان نامه هستند در هنگام تسویه حساب باید یک نسخه از پایان نامه خود را به همراه سی دی آن به کتابخانه تحویل دهند.
دانشجویان مهمان از سایر دانشگاهها نیز باید با کتابخانه تسویه حساب نمایند.

 

چشم انداز


معتبرترین، مجهزترین و کامل ترین کتابخانه بیمارستانی استان آذربایجانغربی از دیدگاه پزشكان، كاركنان و فراگيران دانشگاه

 

رسـالت


  • ایجاد بستر مناسب جهت فراهم سازی محیط آرام و جذاب آموزشی و پژوهشی
  • ارائه خدمات آموزشی در جهت ارتقاء سطح علمی مراجعین
  • نوآوری جهت رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
  • گسترش خدمات علمی کتابخانه ای

 

اهـداف


  • کمک به ارتقای فعالیت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بیمارستان از طریق تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران با بکارگیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی.
  • کمک به ارتقای دانش تخصصی کاربران کتابخانه و کارکنان بیمارستان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی.
  • گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی -تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت بیمارستان و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخگویی هرچه بیشتر به نیاز مراجعان
  • نوآوری، تعامل و ارتباط مداوم با جامعه کتابداری جهت دستیابی به اطلاعات روزآمد و رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
  • استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات به منظور اشاعه ی سریع تر اطلاعات، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات.
  • شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان
  • راهنمايي و آموزش مراجعان در بازيابي و استفاده از منابع اطلاعاتي
  • استفاده از نیرو های متخصص کتابداری در راستای انجام بهینه خدمات