سرکار خانم عذرا لکی
کارشناس پرستاری
...........................................................................................................................................................................................................................................
مدیر خدمات پرستاری در مراکز بهداشتی، درمانی و توانبخشی، پرستاری است که اداره واحد پرستاری مرکز مربوطه را به عهده دارد. این فرد با پیشنهاد و هماهنگی مدیر/ رئیس اداره پرستاری دانشگاه و رئیس بیمارستان تعیین می گردد. شرح وظایف مدیر خدمات پرستاری با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو و مبتنی بر فرایند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح زیر می باشد:
۱. برنامه ریزی در زمینه های ارتقاء کیفی و بهبود مستمر فعالیتهای ارائه خدمات به مددجویان (از طریق برنامه های آموزشی داخل و خارج مرکز کادر پرستاری و آموزش به بیمار، آموزش های مدون ضمن خدمت)
۲. گردآوری اطلاعات از:
مرکز شامل: نمودار سازمانی مصوب، هدف، نوع فعالیت، گزارشات ماهانه و سالانه، گزارش حسابرسی پرستاری، پرونده های کارکنان، مصاحبه با کارکنان - مددجویان: بر حسب نوع بستری، نیاز مراقبتی، خدمات ارائه شده - منابع شامل نیروی انسانی (پرستاران، تکنسینهای کاردان و کارشناسهای اطاق عمل و هوشبری بهیاران، کمک پرستاران، کمک بهیاران، فوریتها و سایر کادر وابسته) ساختار فیزیکی، امکانات و تجهیزات و نظارت بر استفاده و نگهداشت بهینه تجهیزات، صرفهجویی در مصرف انرژی و نظایر آن
٣. نظارت بر تدوین و اجرای برنامه های آموزش به بیمار و خانواده در سطوح مختلف پیشگیری
۴. مشارکت در تنظیم بودجه جهت فعالیت های مرکز از طریق شرکت در جلسات بودجه بندی بیمارستان و دانشگاه و پیشنهاد بودجه مورد نیاز و اولویتبندی آنها جهت اجرای برنامههای پرستاری
۵. برنامه ریزی و مشارکت در برنامه های کنترل عفونت مرکز
۶. انجام برنامه ریزی و همکاری با سایر واحدهای ذیربط در جهت ارتقاء دانش و مهارت حرفه ای کارکنان پرستاری
۷. تعیین برآورد سطوح مختلف نیروی انسانی مورد نیاز بخش های پرستاری بر اساس استانداردهای علمی، مقایسه آن با وضع موجود و برآورد کمبودهای پرستاری و گزارش آن به مقامات مافوق
۸. اداره جلسات داخل و خارج مرتبط با وظایف واحدها
٩. تشکیل و اداره جلسات اختصاصی و ویژه در جهت حل مشکلات واحدهای ذیربط با بهرهمندی از فنآوریهای علمی حل مساله
۱۰. تأمین نیازهای آموزشی کارکنان شامل: آشناسازی پرسنل جدید الورود با مقررات خطی مشیها و آموزشهای اختصاصی و نظایر آن
۱۱. بکارگیری و تشویق استفاده از نرم افزار های ابلاغی توسط وزارت متبوع
۱۲. پیگیری امور فرهنگی و حرفهای و انجام دادن تشریفات رسمی و اجتماعی به عنوان نماینده پرستاری در سازمان (نقش تشریفات) نظیر برگزاری روز پرستار و مشارکت در برنامه های نهادهای علمی، صنفی و نظایر آن
۱۳. شرکت در جلسه مدیران اجرایی مشارکت فعال در برنامههای اعتبار بخشی، ایمنی بیمار، دوستدار کودک و نظایر آن، بحران، مدیریت خطر
۱۴. نظارت بر آموزش و پایش عملکرد نیروهای جدیدالورود
۱۵. نظارت بر نحوه مصرف داروهای مخدر و سایر داروها
۱۶. نظارت و مشارکت فعال بر نحوه توزیع کارانه و سایر پرداختی ها به کادر پرستاری و مامایی
۱۷. سازماندهی جلسات منظم با سرپرستاران، سوپروایزرها و سایر پرسنل به منظور بررسی عملکرد؛ رسیدگی به مشکلات و موانع پرسنل تحت سرپرستی خود.
۱۸. ایجاد هماهنگی در برنامه های آموزش بالینی دانشجویان گروه پرستاری با مشارکت دانشکده های پرستاری و مامایی
مسئولیت :
۱. شرکت فعال در نهادهای سیاستگذاری و کمیته های درون سازمانی و برون سازمانی مرتبط با حرفه پرستاری
۲. مشارکت در تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت، دراز مدت) مبتنی بر نیازها و با توجه به خط مشی های مرکز متبوع و پیشنهاد به مقامات ذیربط و شرکت فعال در تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان و با ارائه نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدهای واحد تحت سرپرستی خود
٣. تعیین خط مشی، تدوین برنامه عملیاتی واحد پرستاری با تعیین حدود زمانی و تعیین افراد مسئول در راستای برنامه استراتژیک بیمارستان و برنامه زمانبندی برای پایش برنامههای اجرا شده و ارائه راهکارهای اصلاحی و بر اساس میزان انحراف از اهداف از پیش تعیین شده
۴. جلب مشارکت تیم بهداشتی مرکز برای دستیابی به اهداف
۵. ارائه راهکارهای اساسی در برنامهریزی جهت تامین رفاه کارکنان تحت نظارت با همکاری سایر واحدهای ذیربط
۶. تعیین حدود و انتظارات و عوامل عملکردی در ردههای مختلف شغلی با توجه به امکانات و شرح وظایف مصوب
۷. رهبری و هدایت واحدهای ذیربط در جهت تحقق اهداف سازمانی
۸. ارائه الگوی مناسب مدیریتی در برقراری ارتباط موثر با کارکنان تحت سرپرستی، همکاران، اداره پرستاری دانشگاه و سایر مراجعین از طریق عملکرد مطلوب، حسن رفتار شغلی
٩. اتخاذ تدابیر لازم و ارائه راهکارهای اساسی در جهت ایجاد تقویت انگیزش در کارکنان تشویق و تنبیه) کادر پرستاری و مامایی
۱۰. همکاری با هیئت رئیسه بیمارستان و کادر پزشکی، در پیشرفت، بازنگری و اجرای خط مشیها و اقدامات درمانی مربوط به بیمارستان
۱۱. توزیع نیروی کادر پرستاری مورد نیاز در سطح بیمارستان
۱۲. برنامهریزی مدون برای کنترل و نظارت بر اجرای برنامههای مراقبتی کادر پرستاری در شیفتهای مختلف
۱۳. نظارت بر بهکارگیری کادر پرستاری دارای پروانه / گواهی صلاحیت حرفهای
۱۴. نظارت بر استخراج نتایج شاخصهای ملی کیفیت مراقبتهای پرستاری در بالین، ارایه گزارشهای تحلیلی و برنامهریزی جهت رفع نواقص
۱۵. نظارت بر ارایه خدمات پرستاری ایمن و استاندارد به مددجویان
۱۶. نظارت بر ایمنی شغلی (بهداشت حرفهای) کادر پرستاری
۱۷. برنامهریزی جهت تشکیل و شرکت در کمیتههای خاص با شرح وظایف مدون
اختیارات :
۱. ارائه راهکار بهینه به مسئول و ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از منابع موجود به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر
۲. کنترل و نظارت بر عملکرد کارکنان پرستاری جهت کسب اطمینان از ارائه خدمات پرستاری بر اساس استانداردهای حرفه ای و مراقبتی و تعیین اثربخشی مراقبت های ارائه شده
٣. ارزیابی مهارتهای تخصصی، عمومی و ارتباطی کارکنان پرستاری شاغل و جدیدالورود و برنامهریزی جهت رفع نیازهای آموزشی تا کسب صلاحیت حرفهای مورد انتظار
۴. تدوین و اجرای برنامههای آموزشی برای کارکنان، دانشجویان، بیماران و همراهان به بخش ها و واحدها با همکاری سوپروایزر آموزشی و آموزش به بیمار
۵. ایجاد هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ریزی های بهداشتی، درمانی و توانبخشی مرکز
۶. مشارکت در طرحهای پژوهشی
۷. بهکارگیری نیروی انسانی بر اساس توانایی افراد در شیفتهای مختلف کاری
۸. پیشنهاد و مصاحبه با داوطلبان و انتخاب افراد صلاحیت دار و معرفی آنهابه کارگزینی جهت بهکارگیری
۹. پیشنهاد انتصاب سرپرستاران، سوپروایزرهای بالینی، آموزشی و کنترل عفونت، ارتقاء و تغییر وضعیت مسیرشغلی و انتقال کارکنان تحت نظارت به ریاست مرکز جهت واحدهای ذیربط
۱۰. تصمیمگیری در مورد مرخصیها، ماموریتهای کارکنان گروه پرستاری
۱۱. انجام ارزشیابی مستمر از کارکنان و ارائه بازخورد از نتایج ارزشیابی به آنها